When the lights go out

Inser att mitt ljus har slocknat. 

Kan inte minnas när det senast brann. 

Det är som en tung slöja av grått som ligger över mig. Allting har blivit så mycket svårare. 

Undviker det som går. Sparar den lilla energi jag har. Samlar den. 

Håller ändå ihop. En lättnad att jag orkade duscha i förrgår. Att jag utåt sett fungerar och ser ut som vanligt. Bara lite mer trött, lite mer dämpad, lite mer förvirrad och lite mer lättirriterad. 


Min största rädsla har besannats. Fast ändå inte. För barnen är min största oro och rädsla. 

Så den näst största. Fast ändå inte. För jag är inte på botten. Men jag känner hur tårna nuddar den svarta klistriga gyttjan där nere. Och jag vet hur farligt nära jag är. Fastnar jag där blir det ett helvete att ta sig upp igen. Jag vill aldrig mer ner dit. Men strömmarna drar mig nedåt och varje dag bli en kamp för att om inte upp, så i alla fall inte längre ner. 


Jag hatar att känna mig så pressad. Det gör mig till någon jag inte vill vara. 


Jag får beröm för att jag ber om hjälp. 

Att jag inte väntade ännu längre. Nu måste jag börja lita på att jag inte är ensam. 


Berättar för några få. Men de flesta får ett påklistrat leende och ett "bara lite trött". 

Några omsluter mig i känslan och fångar upp. Det känns tryggt. Mindre ensamt. Även om de inte är nära hela tiden. 


Andra önskar lycka till och vänder sig bort. Det är min kamp att bedriva. Och jag kan inte räkna med någon annan. Men visst känns det att bli lämnad när livet är svårt och av personer man själv inte skulle gett upp om oavsett vad. 


Jag sänker inte medvetet några skepp. 

Men när skeppet trots allt sjunker eller svajar, då blir det tydligt vilka som lämnar och vilka som finns kvar. 


(null)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0