Identifiering

För ett tag sedan träffade jag en läkare, fast ute i verkliga livet. Alltså inte via ett vårdbesök eller formellt på något sätt. 

Vi lämnade snabbt formaliteter och började prata om mer intressanta ting. Som hur människor fungerar. 

Jag förutsatte att han hade i alla fall lite koll, men följdfrågorna på min autismdiagnos var väldigt…stereotypa och fördomsfulla.

I stil med "Kan du bli förälskad"? "Hur fungerar det för dig att inleda relationer eftersom du inte kan känna lika mycket som andra"?

Jag tog frågorna på största allvar och gjorde mitt bästa för att förklara. Både för min egen och för andras skull. (Även om han tack och lov inte arbetade patientnära). 


(null)


Alla är olika. Men för min del är det snarare så att saker känns väldigt mycket. Känslor kan bli så intensiva att de uppslukar hela mig och hela min värld. Samtidigt så kan jag totalt missa signaler från mig själv såsom tex hunger eller nervositet.  

Det är ett ständigt arbete med att känna efter och försöka balansera för att det ska fungera. 


Men jag uppskattar att ha den förmågan att älska och fascineras så extremt mycket av en annan människa, ett djur, naturen eller vad det du kan vara. Det berikar mitt liv enormt! 

Även om det också kan vara förödande när det är känslor av negativt slag. För då går jag helt upp i även det. 


(null)


Att jag kom att tänka på det var för att det idag var dags för läkarbesök. Har knappt sovit i natt, kände mig lite illamående i morse och frukost lockade inte alls. Lite irriterad, lite stressad. Sen insåg jag att det jag upplevde nog är vad andra skulle beskriva som nervositet. Jag tänkte inte på det så, men symptomen gick att identifiera som just denna ytterst rimliga känsla.


Läkaren var i alla fall fantastisk. Kände mig så väl omhändertagen och hon var mån om att både förklara och lyssna in. 

Nu ska en ny medicin testas. Relativt nylanserad sådan. Men om den fungerar på bästa möjliga sätt kommer den vara livsomvälvande för mig. Vågar dock inte hoppas på det. Risken för biverkningar är stor och eftersom den är ganska obeprövad ännu så kommer den isf att sättas ut igen. 

Ändå lättad och gladare än på ett bra tag, trots att jag fortfarande är trött.


Typiskt att det är så mycket just nu som jag inte vill eller kan missa. Möten, utbildningar, konferenser och även en del nöjesgrejer. 

Denna vecka fyller två älsklingar år. Nästa vecka två till ❤️ En hel hylla i garderoben är full av små presenter och grejer som behövs för att baka unika tårtor.

Det är så viktigt för mig att det ska blir rätt och att jag kan få personen att känna sig sedd och speciell. Jag är ofta kass på att tala om vad och hur jag känner för människor som står mig nära. Men jag kan i alla fall visa det genom handlingar. Det är mitt språk. 


(null)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0