Högfungerade kaos?

Har skrivit SÅ mycket senaste veckan. Men inte lagt ut det. Det är alldeles för rörigt och spretar åt alla håll. Ungefär som jag känner mig just nu. Allting är ett enda stort kaos.

Vill så gärna vara en bra förälder, men jag får inte ihop det. Glömmer och rör till det mesta för tillfället. Och sen vill jag bara gråta för att jag är så misslyckad. Stackars mina barn. 


(null)


Yngsta skramlade en massa i köket häromdagen. Lät henne hållas. Visade sig att hon hade tömt och fyllt på diskmaskinen för att hjälpa mig när jag var så stressad. Min fina, alltid så lyhörda. Så lade hon till "men jag var lite orolig för att ställa sakerna fel". Och då fick jag blinka bort en tår och inombords lova mig själv att jobba ännu hårdare på att minska mitt behov av kontroll för att hålla ångest och negativa känslor i schack. Det får inte bli barnens ansvar mer än vad det redan blivit genom åren. Så jag samlade mig. Kramade, tackade och berömde hennes omtänksamhet. Först när hon lagt sig och somnat för natten tittade jag i skåpen och försökte djupandas medan jag försiktigt ställde allt på sin vanliga plats. Att låta det vara blev för mycket. 


Ska be dom påminna mig om att ha perspektiv när jag blir upprörd över att saker inte är i en viss ordning. Förklara varför det är viktigt för mig och att det sällan handlar om att dom gör något fel. Och att det är jag som måste jobba på att reagera annorlunda, inte dom som ska anpassa sig. 


Samtidigt så vill jag såklart förmedla vikten av att kunna kompromissa eller kunna göra på ett visst sätt (inom rimliga gränser) för någon annans skull. Vissa människor är viktigare än principer och värda att vara obekväm för. 


Och nej, jag har ingen adhd-diagnos, vilket jag fått frågan om efter senaste inlägget. Jag var tydligen ett gränsfall. Den enda diagnos som de utan tvivel kunde sätta var högfungerande autism. (Men det där med högfungerade betvivlar jag emellanåt). 

Igenkänningen är dock hög i inlägg som detta. Väldigt, väldigt hög! 


(null)


Ska i alla fall försöka strukturera upp allt jag skrivit nu och lägga upp det allt eftersom. 










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0