Tvättdag! Äntligen!!

Det är helg igen. Barnen är hos sin pappa och jag ska tvätta. Det känns som en befrielse (i brist på bättre beskrivning) att ha en em/kväll för ingenting annat än tvätt! 
Igår…dvs i natt (!) kom jag hem vid strax innan 02. Orkade egentligen inte umgås med någon efter en vecka med barn, familj, vänner och påskfirande. Men tänkte att en film och en pratstund ska jag väl fixa. Plötsligt var klockan nästan ett. Och jag hade jobb att förbereda inför idag.
Dessa sena (vardags)kvällar får inte bli en vana. Vilket jag iofs inte tror är en risk. Särskilt inte med tanke på hur nöjd jag är med min inbokade tvättdag - trots att det är fredag. 

Samtidigt så behöver jag komma ut ibland. Träffa vänner, prata, skratta, bara få vara, leva lite ibland. Och jag vill ju ta bättre hand om mina relationer. Visa att jag prioriterar att träffa de jag bryr mig om. Det kommer aldrig bli varje dag, varje helg eller ens varannan. Men lite oftare än en gång i halvåret vet jag att jag klarar och faktiskt mår rätt så bra av. Och att ha vänner som förstår hur mitt mående och min ork fungerar - som finns kvar när jag kravlar mig ut ur min bubbla och som är okej med att vi inte ses eller hörs på nån månad. Det är vänner jag vill vara rädd om.

Det är jävligt skönt att själv veta hur jag fungerar, kunna förmedla det och sedan känna att jag faktiskt tar ansvar i det. Jag kommunicerar mitt sätt att vara samt mina behov och lyssnar också in andras. Sedan kan vi (oftast) mötas i det utan att någon känner sig bortglömd, åsidosatt eller blir sårad. 
Ibland går det inte. T ex om man har så olika behov av kontakt att ena parten måste kompromissa så till den grad att nästan allt umgänge känns som mer av en belastning än något kul och givande. 
Men oftast har jag märkt att om man bara tydligt både förklarar och lyssnar på varandra så blir det inga problem. 

Från det enda till det andra. Gårdagens film var Terminator Dark fate. Såg bara halva eftersom vi sedan pausade för att prata - och fastnade i samtal om den nedmonterade välfärden. Har mao också en halv film att se klart i kväll. Fullt tillräcklig sysselsättning tycker jag. Och så har jag ju såklart mina små prinsar också att gosa med! 

(null)     

(null)







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0