Mitt år - nytt år!

Nytt år för en själv är det ju faktiskt om man ska vara petig först den dagen man är född... Så idag sammanfattar jag året som gått och allt som varit.  


Min första tanke är att det varit ett fruktansvärt år, ett fullkomligt vidrigt, genomgående sorgligt och smärtsamt år. Men när jag ser tillbaka på bilder och minns, så var det inte så. 

Visst har året rymt mycket smärta och fler tårar än jag trodde var möjligt utan att dö av vätskebrist... Men det är inte de minnena som är starkast. 


Jag har renoverat! 

Först äldsta dotterns rum som blev grått istället för blått och med tema "världen". 

Sedan mitt sovrum där den mörkbruna väggen byttes mot en blommig fondtapet. 

Sist ut var hallen som äntligen blev grå istället för den aprikosfärgade mardröm den var innan.

(null)

Mina vyer vidgades genom besök på Vasamuseet, Skarhults slott, en konsert med Ghost och inte minst en resa till Rumänien/Transsylvanien. Samtligt saker jag inte hade valt att göra enbart för min egen skull, men som jag är glad att jag fick upptäcka och uppleva. 

(null)


Jag köpte en bil - min första egna! 

En svart Kia Sportage som jag insett är alldeles för stor (och dyr) för mina behov 😂 Men fin är hon! Och vilken prövning med allt som skulle fixas inför och under tiden... Massa oro, ångest och stress. Men också en känsla av att övervinna hinder när jag vågar och bestämmer mig för något. #envis


Våra älskade hamstrar, Bernhard och Valle somnade in. Bernhard som bodde hos mig och var min älskling tog sitt sista andetag med mitt finger vid sin sida i sitt lilla trähus. Att köra honom till kremeringen och sedan hämta hans aska där... Det var så, så tungt. 


Vi fick besök av min syster med familj här nere och var såklart uppe i Göteborg också! Jagade massor av Pokémons under vår och sommar ihop med barnen - även i ösregn. Vilket min mamma tyckte var läge att dokumentera med ett foto  😂

(null)


Min lilla, numera ganska stora tjej slutade förskoleklass och började skolan på riktigt, 1:an! Hon lärde sig knyta skor och tappade flera tänder. Började på Kulturskolans kör och fyllde 7 år! 

Storasyster blev hela 12 år och åker numera buss själv = hon fick trappa upp ridningen till 2 ggr/vecka. Fick sina första betyg och har startat en egen kanal på Youtube som hon lägger massor av tid på varje dag.  


(null)

Nedre bilden...minns känslan av lycka över den synen. Ingen av dem såg mig när jag fotade, men värmen jag kände då gör sig påmind varje gång jag ser bilden. Sann rikedom!


Skåneveckan slog åter nytt rekord avseende antal arrangemang, spridningen av dessa och antal besökare 👏🏼

Fick också äran att genomföra satsningen "Designjam" som resulterade i en 40 sidor lång rapport kring dagens ungas psykiska mående. 


(null)


Lite bakslag avseende hälsan...eller kanske inte så lite. På tre månader gjordes hela 8 operationer. En i en fingerled, en i handen och sex stycken i ögonen. Kan inte säga annat än att jag var helt knäckt under en ganska lång period. Livrädd att förlora synen och därmed körkortet. För mitt inte såg jag hur jag var tvungen att sälja bilen, hur barnen togs ifrån mig för att jag inte klarade av att ge dem ett bra liv och hur jag ensam skulle tyna bort till ingenting. Inte saknad av någon.

(null)

Den känslan blev än mer påtaglig eftersom den jag trodde jag skulle dela livet med valde att lämna relationen. Det blev extra svårt att hantera, för jag kunde inte ställa några följdfrågor när de dök upp och fick hitta svaren själv. Samtidigt behövde jag samla kraft för att ta mig igenom alla sjukhusbesök och försöka hålla ihop inför barnen, varav yngsta grät varenda kväll under denna period. Vad jag hatade mig själv för mina brister och hennes smärta! 


Den redan ganska påfrestande situationen blev om möjligt ännu värre av ett stort elfel som slog ut alla mina vitvaror (diskmaskin, spis, frys och mikro). Jag hade en nyopererad hand, två barn och ingen möjlighet att varken köra bil eller laga mat. I det läget ville jag nog mest bara lägga mig ner och dö. 


(null)


Men jag hade personer runt mig som höll mig över ytan. En förstående chef, flera bra läkare, en kollega som jag verkligen kunde prata med, vänner som lyssnade, min syster som ringde varje dag, min bästa vän som tog tåget från Göteborg och bodde här några dagar, min älskade katt som förstod att det var illa och lade sig i mitt knä och inte minst barnen som bara genom att finnas gav mitt liv en mening. 

(null)


Sedan blev det ett nytt år, 2020 och jag började hantera och styra upp min situation. Framförallt började jag utmana mig själv. Min bild av mig själv och andras. På gott och ont har jag genom livet varit tvungen att jobba med mig själv och vem jag är. Jag tror min självkännedom därför är högre än många andras och att det är en fördel i livet. 

Jag kan tvivla och tillfälligt vackla när andra talar om hur jag är, eller hur jag borde vara. (Till och med vem jag borde vara och vara med). 

Men jag hittar hyfsat snabbt tillbaka till den jag är, till mitt jag. Känslan som ofta tär på mig, känslan av att vara fel och inte passa in...det är en del i vem jag är. Jag måste bli trygg i den.

För jag ÄR annorlunda än normen. Jag vill annorlunda än de flesta. Jag värderar andra saker än samhället tycker man ska. 


(null)


Det jag behöver stärka mig själv i är att inte låta någon annan tala om vad jag borde och behöver. Den sanningen finns bara inom mig, den äger ingen annan än jag. Jag har försökt vara den andra tror/vill/tycker jag ska vara alldeles för många gånger... Särskilt i perioder där jag mått dåligt. Velat tro att någon annan kanske sitter på svaren, har lösningen. Och agerat som de tyckt/föreslagit i hopp om att känna lugn och lycka. Men det känns i slutändan alltid bara som övergrepp på mig själv. 

Så länge jag lever finns möjligheten att vända skutan. Ändra riktning och på vägen försöka fånga upp det och de jag vill ha med mig på min resa.

Så inleder jag mitt nya år. Med mod att be om förlåtelse, styrka att förlåta och beslutsamhet att göra det jag vill men aldrig har vågat förr. 


// Jenny ❤️


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0