Diabetes - del 2

Förra inlägget handlade om diabetes.
En sjukdom jag levt med sedan jag var 8 år. 
Och efter många år med diabetes riskerar man att drabbas av komplikationer.
En komplikation som kanske inte är jättekänd,men inte helt ovanlig är att cellerna
i magen blir slöa och inte riktigt orkar arbeta som de ska.
Matsmältningen tar då längre tid och kan ge besvär.

I mitt fall så fick jag problem med låga blodsockervärden som var väldigt
svåra att få upp. Tidigare räckte det med något sött att äta, så var jag okej
igen efter 10-15 minuter. Nu kunde det ta upp till två timmar innan kroppen
reagerade och förstod att jag ätit något.
Så efter många månader med dessa problem kontaktade jag min diabetesläkare.

Steg ett var ett test som innebar att jag fick fasta 12 timmar och sedan ta vanlig
smärtstillande medicin. Sedan togs blodprover var 15:e minut i fyra timmar,
för att se koncentrationen av medicinen i blodet och hur den togs upp.
Vekade inte vara något fel alls enligt denna undersökning. 

Steg två blev en gastroskopi.
(Undersökning genom munnen, ner i magen med kamera).
Den utfördes i slutet av oktober under narkos, eftersom man även ville ta biopsier. 
Ingen stor grej tyckte jag. Och själva undersökningen gick fint.

Resultatet var däremot mindre bra... 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0