Den 27 april 2011 – Jag ska skriva reportage!

Var ute och gjorde en intervju idag. Och fotade också.

Redan på vägen hem började jag fundera på hur jag skulle

utforma texten. Hur jag skulle inleda den.

 

Sen satte jag mig vid datorn när jag kom hem.

Och orden bara rann ur mig. Så lätt, så flytande.

Målande beskrivningar av personen jag pratat med.

Av miljön, av känslan, intrycken, dofterna, helheten!

Och jag insåg med ens att det är det här jag ska göra.

Skriva reportage.

Jag kan få ihop en nyhetstext, eller en faktatext.

Inga problem. Det blir bra. Helt okej i alla fall.

Men det är när jag får skriva reportage. Om människor.

Sväva ut i mina beskrivningar. Det är så jag skriver, lever,

älskar det jag gör. Och det är då det blir riktigt bra.

Det är då jag är som bäst på det jag gör!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0