Den 19 septenber 2010 – Riksdagsval & huvudvärk

För er som precis hittat hit:
- Har alltid publicerat lite i efterhand. Som ni ser på detta inlägg är
jag drygt en månad efter i tiden... Men jag tänkte se till att få ut alla
tidigare inlägg och sen börja skriva i realtid :-)



För tredje gången på kort tid vaknade jag med fruktansvärd migrän.

Av sorten som innefattar illamående, yrsel och synrubbningar.

 

Förr i tiden, för många år sedan hade jag ofta sån huvudvärk.

I så stor utsträckning att den tog över mitt liv.

Nu var det så länge sedan att jag faktiskt nästan glömt hur hemskt

det kan vara när det känns som huvudet ska spricka.

 

Trodde inte jag skulle kunna komma iväg och rösta.

Men vid sextiden så började huvudvärken lätta lite grann.

Drack några klunkar cola light, tog mig upp ur sängen.

Och kom iväg till vallokalen i sista stund!


Kommentarer
Postat av: purenrglove

Hej! Jag vill bara säga hur glad jag blev av att du är så modig och vågar ge bipolära ett ansikte,

Känner igen den bild du beskrev av hur psykiskt sjuka beteer sig och är.

Men vi är egentligen helt vanliga!

Tack jag tror att du är en jättebra mamma till din fina flicka, det hörs på ditt sätt att tala till och om henne!

2010-10-19 @ 12:06:17
Postat av: S

Hej! Hittade till din blogg efter att ha tittat på Inferno. Äntligen ett program man kan känna igen sig i..på gott och ont. Jag är 21år snart 22 och har mått dåligt så länge jag kan minnas. Det blev värre i senare tonåren men bättre ibland och jag var som en vanlig tonåring trots att jag ätit antidepressiva som jag själv slutade med för att jag mådde "bra" igen efter ett halvår. Så gick det ett år och jag presterade högt i skolan trots att jag var borta minst en gång i veckan pga ångesten.

Sen trillade jag ner i mörkret ordentligt. Gjorde självmordsförsök och var inlagd. Fick antidepressiva som inte har hjälpt mig särskilt mycket men jag tror det ibland efter som jag har bra dagar då jag orkar träffa folk och så. Men dagarna då jag inte går utanför lägenheten överväger.

Jag började själv fundera på om jag var bipolär pga mitt växlande humör som gör att jag inte känner igen mig själv. Jag träffade en läkare som inte gjorde någon utredning utan bara frågade några frågor och sen sa att jag inte alls var bipolär. Detta efter 15min.. Kände mig dum. Jag var tydligen "bara" deprimerad.

Men trots att 1½år har gått mår jag inte mycket bättre än vad jag gjorde då. Jag orkar inte med mig själv. Jag har inte ett liv som andra i min ålder och det väcker självmordstankarna.

Hur fick du din diagnos? Ställer dem bara några frågor och så är det klart?

Vet inte hur mycket mer jag orkar såhär.

Tack i alla fall för att du vågar visa hur det är. Tror din dotter har den bästa mamman hon kan ha.

Ta hand om dig och er.

2010-10-19 @ 17:55:27
Postat av: Jenny

purenrglove

- Hej & tack!!

Ja, visst är vi - som alla andra, mitt bland alla andra och utan att det syns alla gånger ;-)



Kram Jenny



S

- Vad ledsen jag blir av att höra din historia. Att du inte har kunnat få någon hjälp och att du inte fått träffa någon som i alla fall lyssnar på dig och bemöter dina funderingar!

Många psykiska diagnoser "går in i varann", så det kan ibland vara svårt att hitta rätt...



Jag fick också diagnosen depression. Många gånger. Av flera olika läkare. Det var först för 2 år sedan som man ställde diagnosen bipolär. Att min nuvarande läkare kom fram till det berodde på att även han först sa att det var en depression och skrev ut antidepresiv medicin. Det som hände då var att den förstärkte mina svängningar. Jag fastnade i ett hypomant läge, blev superaktiv och kunde inte sova på en vecka!



Tydligen kan det bli så om man får vissa sorters antidepresiv medicin när man är bipolär.



Försök hitta en annan läkare. Som tar sig tid och lyssnar på dig. Kanske kan du börja med att gå till en sjuksköterska eller psykolog som sedan kan skicka dig vidare? (Så gjorde jag).

Även om dom kommer fram till att det "bara" är en depression - så är det inte så "bara". En depression kan vara nog så hemsk och jobbigt!



Men det går att få hjälp, den finns! Och du har all rätt till den och till ett bra liv! Tyvärr måste man ofta kämpa hårt själv och stå på sig (vilket är jobbigt när man inte mår bra).

Men det finns hjälp - jag är ett bevis på det!



SÅ GE INTE UPP - DU FÖRTJÄNAR ETT BRA LIV & KAN FÅ DET!!!



Ta hand om dig/



Kram Jenny

2010-10-19 @ 19:48:35
URL: http://remiss.blogg.se/
Postat av: Cattis

Tack för att du är en eldsjäl och sprider hopp, kunskap och mod!

Lagt till dej i min länklista, hoppas det är ok?



KEEP UP THE GOOD WORK!!



kramar

2010-10-19 @ 20:34:37
URL: http://cattisb.wordpress.com/
Postat av: Jenny

Tack snälla Cattis för så fina ord!!! Och självklart är det okej att lägga till mig i länklistan =)



Kram Jenny

2010-10-19 @ 23:38:48
URL: http://remiss.blogg.se/
Postat av: kickan34

åh vikken bra blogg kämpa på:O kram.

2010-10-20 @ 01:37:25
URL: http://kickan34.blogg.se/
Postat av: Jessica

Hej!

Jag är 38 år och växte upp med en mor som var bipolär. Jag vet idag att kosten kan ha betydelse. Det kan låta som hokus pokus i början och inget man pratar om i skolmedicinen men eftersom jag har ett väldigt personligt intresse i det här så har jag snubblat på mycket intressanta fakta. Du bör först och främst ta reda på så att du inte är allergisk mot mjölkprotein eller gluten.



Vill du veta mer så maila mig gärna!

Ha det fint!

Jessica

2010-10-20 @ 15:16:39
Postat av: Lena Lundström

Hej Jenny!

Jag är en kvinna( idag) vars mamma har haft Bipolär så länge jag kan minnas, visst var det jobbigt att se sin mamma ligga i sängen och veta att hon tyckte att hon var en dålig mamma till mig och mina äldre syskon MEN mycket av detta vände när hon fick medicin och idag kan jag se tillbaka på min uppväxt och tänker att jag vet något som inte alla vet.

Det är inte farligt att må dåligt det gör alla någon gång.

Såg dig på Tv och jag önskar dig all lycka med livet

Mvh Lena

2010-10-20 @ 15:44:27
Postat av: Lena Lundström

Hej igen!

Jag skrev inte ut allt som jag ville, skulle bara nämna att jag idag är 45år.

Lena

2010-10-20 @ 15:47:46
Postat av: Jenny

Kickan34

- Tack! =)



Jessica

- Tack! Jätteintressant! Fick faktiskt idag en bok av en arbetskamrat om just kostens betydelse! Ska börja bläddra i den så snart jag hinner =) Kanske återkommer med frågor!



Lena

- Tack! Det är alltid lika skönt att höra dom som är barn till bipolära och som säger att det ändå blivit i alla fall okej. Min önskan att min dotter ska tycka att hon hade en mamma som ändå fanns där. Och jag har haft turen att få hjälp redan tidigt med både mediciner & terapi.



Kramar till er alla!

/Jenny



2010-10-20 @ 18:49:18
URL: http://remiss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0