Den 18 oktober 2010 – Dömd att förbli fattig...

Idag hade jag bokat in ett möte på Försäkringskassan.

Jag ville ha lite klarhet i vad som gäller när man är sjukskriven och

eventuellt får uppdrag som attitydambassadör (och får ersättning för

sina föreläsningar etc).

 

Det visade sig att man inte får tjäna något alls om man är sjukskriven

eller har rehabiliteringsersättning.

Om man däremot har sjukersättning (sjukpension på 25-100%), så har man

rätt att arbeta en timma om dagen och får ta betalt för detta utan att några

avdrag görs på ersättningen.

 

Suck.

Bara att inse att om jag får några uppdrag så kommer jag inte att kunna ta betalt.

Alternativt så kommer dom dra av lika mycket som jag tjänar på min sjukpenning.

Inget kul när man som jag har en extremt låg sjukpenning, långt under

existensminimum (ca 5000 i månaden).

Men jag kommer inte tacka nej till uppdrag om det skulle dyka upp några.

För i första hand gör jag det trots allt för en god sak. Inte för att tjäna pengar.


Kommentarer
Postat av: Marie

Du har mer pengar än vad jag har per månad. Jag skulle bli överlycklig om jag hade ca 5000 kr i månaden. PS. Du är en otrolig inspiration för mig. Tack!

2010-11-09 @ 14:45:01
Postat av: Jenny

Tack! Glad att jag lyckas inspirera & beröra :-)

Önskar både dig & mig en bättre ekonomi. Sådär 10-15 000 i månaden hade känts mer rimligt ;-)



Får tillägga att mina fem är innan skatt. Men jag vet att det finns dom som har det ännu sämre. Fasar för utlasningen - då får jag ingenting!



Kramar Jenny

2010-11-09 @ 15:06:21
URL: http://remiss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0