Den 8 september 2009 – Artikeln i Aftonbladet

För ett par veckor sedan så berättade jag ju om Malin,
en gammal kurskamrat som jobbat på Aftonbladet i sommar
och som kom hit och gjorde ett reportage om mig och
diagnosen bipolär.

Det skulle komma ut i höst. Tydligen är det höst nu.
För artikeln verkar ha publicerats och detta tyvärr
utan att jag haft en aning om det.
Förstod det genom en kommentar här på bloggen.

Den 7 september skrev signaturen NetteR följande;

"Blev så glad av att läsa om dig i tidningen.
Har själv efter många, många år just fått diagnosen Bipolär typ II.
Jag pratar öppet om det men en del tycker man ska hålla tyst om det
men jag fattar liksom inte varför. Ska jag skämmas över det eller?!
Tack i alla fall för att du delade med dig i tidningen!"

Irriterad på Aftonbladet som inte ens kan meddela när de publicerar
ett reportage om mig. Hade ju varit kul att veta. Köpa tidningen och så...

Men ändå kul att det gett nya läsare.

NetteR - Känner precis som du, att varför ska man inte vara öppen om det?!
Men som du också skriver så tycker många att det ska tystas ner.
Att man ska låtsas må bra och inte berätta om sådant.
Jag är densamma som jag alltid varit, bara med den skillnaden att jag
numera har ett namn på mina upp- och nedgångar.
Och genom att vara öppen och ärlig så kan man förhoppningsvis få det
stöd man behöver. Man får veta vilka som är ens sanna vänner och man 
kan också stötta andra som är i samma situation. 

Har sagt det förut, men det tål att sägas igen:
- vetskapen om att man inte är den enda som mår såhär,
gör det lättare att hantera situationen!

Hoppas du hittar rätt behandling & får leva och må bra!
Och fortsätt vara öppen om vem du är.
- Det är absolut ingenting att skämmas över.

Eller som Bipolarna säger; Crazy people have more fun!!! :-p


Kommentarer
Postat av: Fiddeli

Tycker du har ett klokt resonemang. :) Att vara mer öppen för saker och ting gör ju att vi andra (som kanske är mindre vetande om Bipolära sjukdomar) att öka förståelsen och acceptansen för just dessa.

För övrigt borde Aftonbladet få en knäpp på nosen.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0