Den 19 augusti 2009 - Ett tandlöst & fattigt troll

Som jag nämnt någon gång tidigare har jag även en del andra sjukdomar
i bagaget. Däribland magkatarr och ett bråck på övre magmunnen.
Kombinationen av dessa två åkommor blir att det ofta läcker upp magsaft
(som är surt & frätande) i munnen;
= mina tänder går sönder :-(


När jag var runt 21 jobbade jag på barnsjukhuset i Göteborg.
Eftersom jag bodde ensam i en liten, relativt billig lägenhet lyckades jag
spara lite pengar varje månad. För att resa kanske? Eller en till en bil...


Men så började jag få stora problem med tänderna.
Emaljen frättes bort, tänderna blev svaga och bröts av.
När en tand långt fram i munnen lossnade var jag helt förstörd.
Jag vågade knappt gå ut, ännu mindre prata med folk...


Trots att jag fick höjt tandvårdsstöd från Försäkringskassan
kostade det mig 16 000 att fixa tänderna.
Det vill säga alla mina besparingar.


Tanden som lossnat fick ersättas med en pelare och en konstgjord porslinskrona.
Det var den tanden som kostade mest (2/3).
Men den skulle också hålla förhoppningsvis hela livet.


Idag gick den sönder. Den sitter kvar, men är lös och gör ONT!
Så imorgon måste jag ta mig till tandläkaren.
Fasar för slutsumman, men jag tänker inte ha en synlig glugg där! 
Dessutom saknar jag redan 25% av mina tänder,
vilket gör det nog så svårt att äta som det är.


Ja, jag tycker lite synd om mig själv idag. Tycker att livet är orättvist och allt sånt.
Men det går över. Om nån dag eller så kommer det nog kännas okej.
Det vet jag av vana vid det här laget.


För det finns ju trots allt dom som har det mycket värre! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0