Ledighet.

Tror aldrig jag längtat så mycket efter ledighet som nu. Jobbade fram till 19 idag och nu är det tvätt. Men med start i morgon så har jag semester! 

Känns lite konstigt att ha semester och inte ha barnen… Vad fyller man all ledig tid med då liksom? 


Jag vågar knappt skiva det, men har bestämt mig för att stanna hemma med katterna över jul. Bara jag och dom.

Först kändes det sorgligt och lite skrämmande. Men ju mer jag tänkte på det desto mer tilltalades jag av det. Dagar då alla andra är upptagna med sina närmsta = totalt social tystnad och ro att bara vara. 

Det finns få saker som skriker "misslyckande" som att inte ha en egen familj att fira jul med. Enligt andra, bara gällandes mig och i mitt huvud bör tilläggas. Men förnuftet säger samtidigt att det spelar ingen roll vad andra tycker och tänker. Vem bestämmer att det är mer tragiskt att vara ensam under julen än annars? Och det finns olika slags ensamhet. 

Den här julen tenderar dessutom bli en av de bättre de senaste åren. 

2019 grät jag mig igenom hela julen och trodde jag nått någon slags botten avseende hur förtvivlad man kan vara utan att vara deprimerad. Men 2020 bevisade mig fel. Det gick att vara ännu mer förstörd av sorg. Får fortfarande en klump i magen av att tänka på hur livet kändes då. Förra året började det kännas lite fint igen. Någon slags varm julkänsla trots allt som var och varit tufft. 

I år…ja, det känns faktiskt ganska bra. Om än lite ensamt. Funderade på julmat, men gillar det ju inte ens särskilt mycket. Så skippar det till förmån för sånt jag uppskattar.   

Ska tända massa ljus, äta ost, dricka vin, läsa och se på film. Katterna ska få grädde och godis. Mina små älsklingar och de absolut finaste dunbollarna jag vet! 


(null)

Alla katter är fantastiska, men dessa två…hjärtat smälter! Är de inte de stiligaste ni sett?! 

I år har jag faktiskt tagit mig tid att skicka  julhälsningar till de viktigaste igen. Det blev inte så många som tidigare år, men desto personligare. Precis så jag vill att allt jag ger ska vara. Från hjärtat, med kärlek och omsorg. Och inget planerat i sista minuten. 

Tror att julklappen från min chef i år är just en sådan. Känt lite på paketet och anar innehållet. Ja, jag är väldigt blödig…men det är ju så himla fint! Att finnas med i någons tanke, inte bara som "en i mängden" utan som en egen, unik person. 
Hoppas de gåvor jag gett i år ska förmedla den sortens känsla och omsorg ❤️




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0