San Francisco - Las Vegas - Los Angeles

För ganska många år sedan nu, när jag så smått började se en mening med livet igen,
började jag också fundera på vad jag ville uppleva framöver.
Det där "hemliga bankkontot", (ett konto som jag hade startat för att ”ombesörja kostnader i samband
med att jag avslutade mitt liv”) skulle man väl kunna beskriva det som, behövde ett nytt syfte.
Jag ville sträva mot något. Ha ett konkret mål. Något att se fram emot.
Valet föll på att besöka Alcatraz.
Det kändes så självklart att det var dit jag skulle.
Varför vet jag inte riktigt, men det lockade att få gå omkring i den byggnad där så mycket historia utspelat sig.

Sparandet tog några år, då den nya planen för mitt liv var något dyrare,
men den 2 november i år kom vi äntligen iväg!
Det var inte helt okomplicerat för min del. För vad finns kvar när målet är uppnått?
Jag vet fortfarande inte och det ger en känsla av tomhet och rastlöshet som jag måste hitta ett sätt att hantera. Men nog om det och åter till resan!

Kastrup – San Francisco den 2 november alltså. En flygning på elva timmar som gick över förväntan.
Jag hann se TRE filmer! Jag som i princip inte har sett en hel film på flera år.

(”Big sick”, ”Fun mom dinner” och ”All eyez on me”).
Sigrid som satt bredvid mig fick äntligen se ”Cars 3”, så även hon var mer än nöjd.

 

Vi hämtade ut vår gigantiska bil och inledde vistelsen med fyra dygn i San Francisco, eller närmare bestämt San Bruno. Två dagars återhämtning och omställning till minus nio timmar. Sedan var vi redo för Alcatraz. Till min stora glädje (tror jag) verkar Lova dela min fascination av lite läskinga ting och udda människor. 

 

   
 
 

Sedan blev det en natt i Yosemite, tyvärr inte en enda björn eller tvättbjörn som ville visa sig.
Jag ville lägga frukt utanför dörren, men övertygades om att låta bli...

 
 
 
 
 
 
 
Följt av en natt i Bakersfield (där för övrigt Charles Manson dog nyligen), där blev det ett besök på deras konstmuseum med utställning av bland andra Astrid Preston.
 
 
 
En natt i Bishop och ett besök på deras outlet...
Mindre bra för både ekonimin och det fysiska utrymmet i bilen. 
Och så ett stopp för våfflor med massa gott på :-D 




 
 

Därefter första längre stoppet, Las Vegas. En annorlunda värld minst sagt!
Barnen uppskattade fåglarna på Flamingo och turen i ”High Wheel” med utsikt över staden.
(Vi konstaterade dock ganska snabbt att Vegas inte är ett ställe dit man i första hand åker med barn).
Fantastiskt god pizza på Mandalay Bay, en show på Flamingo och tvätt i laundromat i ett mycket tveksamt område hann vi också med.

 
 
 
 
 
 
 
Efter fyra nätter i Vegas körde vi vidare mot Anaheim, Los Angeles för ett besök på Disneyland. 
Med ett stopp i Red Rock Canyon (efter att ha konstaterat att Grand Canyon inte skulle hinnas med). 
 



 
 

Disneyland var smidigare än förväntat med Maxpass/fasttrack, men med få toaletter som dessutom
var svåra att hitta, vilket var sådär kul med en 5-åring i sällskapet...
Fyrverkeriet vid stängning var fantastiskt och tjejerna var mer än nöjda med karuseller, sockervadd
och inköp av pilbågar (!) med mera.

 

 
 
 
 



 
 

Och så blev det Downtown Disney dagen därpå. Med besök i legobutiken.
Barnen fyllde på sin samling och jag fick köpt massor av julklappar!
Unnande mig även en liten ”Batgirl” som jag länge önskat mig som kollega på jobbet.
(Nu är hon redo att byggas ihop och hänga med dit). 
Överallt var det julsånger, dekorationer och tomtar. Och strålande solsken och 26 grader.
Konstig känsla minst sagt. 





 
 
Sen körde vi vidare mot centrala LA. Åkte en guidad tur, gick längst ”Walk of fame”
och kollade så klart in Hollywoodskylten. 

 

 

Sista dagen i LA tillbringade vi på deras naturhistoriska museum.
Var tveksamma till att lägga en dag där, när solen sken och det fanns massor att göra.
Men ångrar inte det besöket en sekund och hade gärna gått där mycket längre!
Häftigast var så klart att de hade dinosaurieskelett, även om (i alla fall jag) också uppskattade
utställningen om människans utveckling.


 
 
"Lucy".

Sedan var det dags för kuststräckan upp till San Francisco igen.
Mindre rolig trafik genom/strax utanför LA. 

 

Första stoppet efter bilköerna blev i Pismo beach. Mysiga rum med öppen spis precis vid havet.
Sen en natt i Marina, Monterey. Där fick barnen äntligen bada i poolen!

 
 
 
 
Sista nätterna tillbringade vi i San Francisco och hann med bland annat en guidad tur,
(med en minst sagt uppseendeväckande folka). Och en kväll på Pier 39 med karusellåkning
och provsmakning av "Salt Water Taffy" i diverse udda smaker. 
 
 
 
 
 
 
 
"Big Hips" (aka French toasts) på Sweet Maple i San Francisco. 
(Som för övrigt har världens godare Coconut Creme Latte)! 
 

Efter tre veckors kringresande i Kalifornien och Nevada var det sedan dags att flyga hem.
San Francisco till Kastrup = elva timmar på planet. Betydligt jobbigare åt det hållet.
Och nu är vi åter hemma i regnet, tacksamma över alla minnen och över privilegiet att kunna resa!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0