Den 3 maj 2011 – Manifestation i Malmö

Under eftermiddagen/kvällen idag var jag med på en manifestation

i Malmö. Jag var med dels i form av attitydambassadör, men också

som en del av jobbet för Region Skåne. Resultatet blev följande;

 

Sång, tal, ballonger och sönderstuckna myter stod på agendan

när det i tisdags hölls en manifestation för psykisk ohälsa i Malmö.

Region Skåne var med som en av arrangörerna.

 

Den 3 maj anordnades på kampanjen Hjärnkolls* initiativ ett tjugotal

manifestationer runt om i landet med temat "Våga prata om psykisk ohälsa”.
I Malmö arrangerades manifestationen av Region Skåne, Malmö stad,

Lokalt forum samt intresseföreningarna inom psykiatrin.

Under tisdagseftermiddagen samlades man på ett regningt Gustav Adolfs torg

och från scenen hölls det framträdanden i form av sång och tal.
Och så stack man bokstavligt talat hål på myter om psykisk ohälsa.

På svarta ballonger hade det tryckts upp fördomar som ”En psykiskt sjuk person

kan inte jobba” och ”Depression är ett tecken på svaghet”. 

- Som representant för Malmö stad vill jag säga att detta är en väldigt viktig fråga

och att det känns bra att idag i alla fall symboliskt kunna spräcka de fördomar som

finns, sa kommunalråd Carina Nilsson från scenen när man stack hål i ballongerna. 

 

En annan av de som talade från scenen var attitydambassadören Annette Skog,

som liksom samtliga attitydambassadörer har egen erfarenhet av psykisk ohälsa.
- Vi är inga B-människor, klargjorde hon. Psykisk ohälsa är något som kan drabba

vem som helst. Alla samhällsklasser, båda könen, alla åldrar och etniciteter.

Ja, det kan drabba vem som helst.

 



Manifestationen avslutades med att röda heliumballonger som delats ut bland

åhörarna släpptes upp i skyn. En vacker syn och en symbol för en viktig fråga.

 

 

* Kampanjen (H)järnkoll drivs av handisam och NSPH och är ett regeringsuppdrag som syftar till att förbättra allmänhetens attityder till personer med  psykisk sjukdom och psykisk funktionsnedsättning.


Kommentarer
Postat av: Emma

Tycker att hjärnkoll är en jättebra grej som verkligen skulle kunna påverka männniskor. Genom mina studier har min klass fått vara med i hjärnkoll-projektet och fått lyssna på attitydsambasadörer. Dock tkr jag att det är fel/konstigt att dom kommer till oss och har föreläsningar. Jag menar, vi läser ju ett program som heter psykisk ohälsa, vi vet ju redan vad det handlar om, det är väl då bättre om man intervjuar en klass som läser ekonomi eller nåt liknande eftersom de inte har det som studieämne. Men dom som föreläste för oss, attitydsambassadörerna är bland det bästa jag lyssnat på, så jag är inte ledsen för det men tror nog att det hade gett mer om deom riktat sig mot en annan målsgrupp. Hoppas innerligt att hjärnkoll har en manifestation här i Sundsvall! :)

2011-05-28 @ 23:11:07
Postat av: Jenny

Hej Emma!

Kul att du hittat in till min blogg =)

Och roligt att du tyckte ambassadörerna som kom till er var intressanta att lyssna på!

Förstår hur du tänker kring att man borde föreläsa för de som inte har någon kunskap om psykisk ohälsa. Att de kom till er beror nog på att man vill visa på några verkliga exempel som komplement till det som står i läroböckerna. Men såklart är det viktigt att nå de andra grupperna också.



Kramar Jenny

2011-05-29 @ 14:45:54
URL: http://remiss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0