Den 15 augusti – Dokumentären & ambassadör

Nu måste jag nog berätta lite mer om vad som har hänt sedan i våras...

Har tidigare skrivit lite kort om att jag blev kontaktad av Utbildningsradion

angående ett tv-program dom skulle göra om psykisk ohälsa och fördomar.

 

Programmet är ett av flera i en dokumentärserie som ska sändas på SVT samt

på Kunskapskanalen i höst. Syftet är att minska fördomarna kring psykisk sjukdom.

Visa att dom allra flesta som lever med en psykisk diagnos faktiskt inte är särskilt

konstiga eller annorlunda alls. Och att man måste arbeta för att få bort skammen kring

dessa sjukdomar.

 

När jag startade den här bloggen var det för att mina närmsta, min familj och

mina vänner skulle kunna följa mig i vardagen.

Jag bestämde mig för att varken skämmas eller smussla med något.

 

Så när jag blev tillfrågad om jag ville medverka i ett av avsnitten tvekade jag aldrig.

Nu är den inspelad. I mitten av oktober kommer första avsnittet sändas.

 

Dessutom ska ”mitt” avsnitt visas under veckan för psykisk hälsa här i region Skåne.

Det blir en förhandsvisning och jag kommer antagligen få prata lite om mig och

programmet (nervöst).

Och jag har genom programmet halkat in på en utbildning till attitydambassadör.

Den börjar i september och tanken är att jag sedan ska föreläsa om att leva med en

psykisk diagnos.

 

Jag hoppas verkligen att det kommer göra någon skillnad. Att det får utrymme.

Att det får vara viktigt och ta plats. För det behövs så väl. 

 


Kommentarer
Postat av: Michael

Läste artikeln i Allas och gick in hit för att kolla lite vad du skriver, det var starkt gjort att göra artikeln och hoppas att det ger en klarare bild på oss bipolära.



Jag kommer att hålla lite koll på bloggen, ha det bra :)

2010-09-06 @ 11:27:49
URL: http://522167.de
Postat av: Linda

Hej!

Genom tidningen allas fick jag reda på hur din vardag ser ut med diagnosen som nog kändes både befriande men komplicerad att få till känna. Jag lever också med den och tycker det är bra att den fokuseras och syns,om en på ett avdramatiserande sätt. Tack för du tar tag i saken! jag tror verkligen att det behövs./ Hälsar Linda

2010-09-06 @ 16:17:48
Postat av: Tristessa

Det måste vara ganska befriande att komma till punkten nr man inte skäms längre. Önskar jag vore där.

2010-09-09 @ 19:17:55
URL: http://tristessan.wordpress.com/
Postat av: Jenny

Michael:

Tack! Det hoppas jag också att det gör. Även om det omöjligt finns plats att visa på alls som känns, finns och rör sig omkring en som bipolär.



Ha det bra du med & ser fram emot fler besök av dig här på bloggen =)

2010-09-10 @ 19:19:09
URL: http://remiss.blogg.se/
Postat av: Jenny

Linda:

Tack & det tror jag också! Det är så viktigt att få visa att vara "psykist sjuk" inte är något likhetstecken med galen.



I höst med start i oktober kommer Inferno sändas på SVT - det handlar om psykiska diagnoser på ett vardagligt, avdramatiserat sätt. Jag är med i ett av avsnitten.



Kram Jenny

2010-09-10 @ 19:27:10
URL: http://remiss.blogg.se/
Postat av: Jenny

Tristessa:

Ja, det är skönt att på något sätt kunna ta livet som det är. Även om vägen hit har krävt en del arbete. Men har haft otrolig tur som träffat helt underbar vårdpersonal som hjälpt mig komma dit jag är idag.



Jag hoppas och tror att du kommer dit en dag. Att många fler gör det. Att samhället tillåter att man gör det!



Kram Jenny

2010-09-10 @ 19:28:03
URL: http://remiss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0