Den 1 september 2010 – Attitydambassadör

Idag var jag på första utbildningsdagen till attitydambassadör.

Tror jag har nämnt det innan, men ska berätta lite kort ändå...


Halkade in på utbildningen lite av en slump. Fick höra talas om den

i somras – då hade den redan dragit igång, men jag sökte ändå.

Och turligt nog hade man bestämt sig för att utbilda ännu en grupp och

där fick jag gärna vara med :-)

 

Attitydambassadörernas uppgift är att föreläsa och arbeta för att få

bort fördomarna mot psykisk ohälsa i samhället.

Jätteviktigt!

 

Idag var alltså första dagen. Mycket information och mycket funderingar.

Framför allt många engagerade människor, med olika erfarenheter

 

Tror det kan bli riktigt bra om vi bara lyckas nå ut med att vi finns!


Kommentarer
Postat av: anneli

hej

Jag har hittat din blogg genom en artikel i Allas och jag ska läsa så mycket jag orkar. Har i en månad varit sjukskriven för depression, inte så länge kanske men det finns mycket tankar för det. Spännande det du skriver om attitydproblem, ett av mina största problem är just vad andra ska tycka att jag mår som jag gör....

2010-09-29 @ 18:14:17
URL: http://frykmalm.blogg.se/
Postat av: Jenny

Hej Anneli!

Vad kul att du har hittat in hit :-)

Just det här med attityder i samhället kommer det nog bli en del om framöver. Tycker det är extremt viktigt att få bort känslan av skam och därmed utanförskap. Liksom alla fördomar som tyvärr finns.



Ett öppnare, mer kunnigt samhälle skulle göra livet enklare och bättre för så många. Ensamheten är nog tyvärr många gånger en bidragande faktor till att folk väljer döden framför att dela sina problem med människor runt omkring.



Många kramar och hoppas att du snart kommer må bättre och får det stöd och hjälp du behöver under tiden!



Kram Jenny

2010-10-01 @ 00:33:53
URL: http://remiss.blogg.se/
Postat av: Linnea Fridh

Hej!



Jag har också precis utbildat mig som attitydambassadör i Göteborg riktigt roligt! Jag skriver också för en tidning kallas inblick om just psykiskt ohälsa. Såg dig på UR's dokumentär och det var riktigt bra. Fick själv diagnosen Bipolär sjukdom för ett halvår sen och har vart ett ganska tufft år men bättre tider kommer säkert snart! Ha det bra, Mvh Linnea

2010-10-18 @ 19:32:59
URL: http://linneasresa.blogspot.com
Postat av: Jenny

Hej Linnea!

Kul att du gillade programmet och att du också utbildar dig till ambassadör! =)

Tror och hoppas att det bara kommer bli bättre för dig! För mig var första året en mardröm - men idag, två år efter diagnosen mår jag mycket, mycket bättre!



Kram Jenny

2010-10-18 @ 21:27:20
URL: http://remiss.blogg.se/
Postat av: Linnea

Tack!

2010-10-19 @ 13:42:01
URL: http://linneasresa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0