Den 19 oktober 2010 – Utförsäkringen

Efter mötet på Försäkringskassan igår var det dags att prata med

Arbetsförmedlingen och Allas (där jag har min arbetsrehab) idag.

Fick beskedet att det är okej att vara kvar där året ut.

Vilket känns både bra och lite tråkigt.


Det är skönt att ha några månader kvar, då jag vet vad jag ska göra,

och så trivs jag ju så himla bra på Allas!

Men tråkigt att de sista tre månaderna av min arbetsrehabilitering (jan-mars),

så måste jag hitta någon annanstans att vara.

Allra helst på något ställe där jag har en chans att få jobb sen...

Känns ganska jobbigt att behöva leta efter en ny plats.

Och så finns ju den där tanken i bakhuvudet hela tiden att jag måste hitta

en lösning för tiden efter mars – när jag blir utförsäkrad.


Eftersom jag studerade som sista ”längre sammanhängande” period, så

har jag heller varken rätt till A-kassa eller Alfa-kassa.

Med andra ord;

- Hittar jag inte ett jobb till sista mars, så får jag inga pengar alls!


Kommentarer
Postat av: Annica Skoglund

Förstår fullt ut din oro - alla behöver vi ju pengar för att kunna leva...Pengar, eller rättare sagt bristen av dem, kan verkligen framkalla ångest. Det skulle vara intressant att höra vad regeringen planerar för alla som blir utförsäkrade, och som kanske inte har möjlighet att arbeta alls eller arbeta i så stor utsträckning.Det är dessutom helt oförståeligt att man ska straffas för att man valt att studera under en längre sammanhängande period innan man blivit sjukskriven! Jag håller tummar och tår för att du snart ska hitta något jobb som du både kommer att trivas med och som ger dig en inkomst. Många styrkekramar till dig <3

2010-11-06 @ 08:41:25
Postat av: Jenny

Ja, hoppas, hoppas också! Och tror! I grund och botten är jag nog en positiv person, även om jag har mina stunder när det känns som allt går emot mig...



Blev så glad över ditt mail & den förändring som skett för er! Svarar snart!



Många kramar Jenny

2010-11-08 @ 01:13:12
URL: http://remiss.blogg.se/
Postat av: carola

sitter här själv sjukskriven MEN arbetsgivaren har glömt att anmält mig så jag får inga pengar förrän om ca 30 dagar.

När man mår så här så vill man inte behöva oroa sig över pengar heller, vem betalar räkningar vem ser till att mina barn har mat på bordet??



sköt om dig

2010-11-13 @ 20:54:28
URL: http://mammacarola.blogg.se/
Postat av: Jenny

Åh, vad dåligt! Och jobbigt!!

Det fungerar verkligen urkasst med sånt!

Arbetsförmedling, Försäkringskassa, vårdinrättningar, arbetsgivare etc hade verkligen

behövt förstå och jobba på att underlätta den biten.

Inte lätt att orka styra upp sånt själv när man mår riktigt dåligt och dessutom kanske har barn att finnas där för.



Ta hand om dig!



Kramar Jenny

2010-11-14 @ 02:33:57
URL: http://remiss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0